صفحه اصلی سایت صفحه اصلی پذیرش تعمیر دوربین از تمام نقاط ایرانپذیرش دوربین اموزشهای تخصصیاموزش
فروشگاه سنترال سرویسفروشگاه تعمیرگاه مرکزیتعمیرگاه

 

راهنمای خرید دوربین فیلم برداری دیجیتال قسمت سوم

     
 

پنج نكته‌اي كه در هنگام خريد بايد به ياد داشته باشيد !



كافي است به يك فروشگاه بزرگ دوربين‌هاي فيلمبرداري ديجيتال قدم بگذاريد تا در ميان انواع و اقسام مارك‌ها و مدل‌هاي بسيار شبيه به هم گم شويد. انتخاب از بين اين همه مدل واقعاً مشكل است. بسياري از اين دوربين‌ها تنها از لحاظ ظاهر با همديگر متفاوتند و وقتي نگاهي به راهنماي آن‌ها مي‌اندازيد، مي‌بينيد اغلب قابليت‌هاي آن‌ها يكسان است.

متأسفانه اغلب فروشندگان سعي مي‌كنند مدل‌هاي موجود خود را به عنوان بهترين مدل‌هاي موجود در بازار معرفي كنند و معمولاً در كنار تمامي امكانات مثبت محصولات خود، كمتر اشاره‌اي به نقاط ضعف دوربين‌ها مي‌كنند. بنابراين اگر مي‌خواهيد انتخاب خود را از بين انواع مختلف محصولات، در شرايط كاملاً مساوي انجام دهيد، حتماً در هنگام خريد اين نكات را به خاطر داشته باشيد:
زوم بيشتر، هميشه موجب افتخار نيست! ........................................................................................................

قابليت زوم يك دوربين فيلمبرداري به شما امكان مي‌دهد از يك صحنه دور از خودتان فيلمبرداري كنيد. ممكن است در ابتدا فكر كنيد كه زوم دوربين خيلي هم مهم نيست، اما كافي است در يك مسابقه ورزشي باشيد يا حتي در يك جشن خانگي بخواهيد از لبخند كسي كه دوستش داريد، فيلم‌ بگيريد تا متوجه لزوم اين قابليت بشويد.

متأسفانه اعدادي كه به عنوان ضريب زوم دوربين فيلمبرداري روي بسته‌بندي آن قرار دارند بيشتر از سوي سازندگان به عنوان يك فريب تبليغاتي به كار گرفته مي‌شوند. به عنوان يك قانون كلي بايد به خاطر داشته باشيد كه زوم ديجيتال همچون همان چيزي كه در دوربين‌هاي عكسبرداري ديجيتالي هم گفته مي‌شود، به شدت موجب افت كيفيت مي‌شوند.

در حقيقت وقتي درباره زوم واقعي يك دوربين حرف مي‌زنيم، منظور زوم نوري آن دوربين است كه از طريق حركت عدسي‌هاي لنز (و نه بزرگ‌نمايي تصوير ضبط شده) به دست مي‌آيد. زوم ديجيتال هيچ فرقي با بزرگ كردن بخشي از تصوير فيلمبرداري شده در داخل كامپيوتر ندارد.

زوم ديجيتال در همان حال كه سوژه داخل تصوير را با ابعادي بزرگ‌تر نشان مي‌دهد، موجب كاهش رزولوشن تصوير و افت كيفيت آن نيز مي‌شود. به همين علت، در اين حالت مي‌بينيد كه تصوير داراي نويز فراوان و گاهي محو مي‌شود. مثلاً اگر از تمام آن زوم 700X   كه روي دوربين‌ حك شده است (احتمالاً از ضرب 10X  زوم نوري در 70X  زوم ديجيتال به اين عدد رسيده‌اند) استفاده كنيد، با تصويري كاملاً ناواضح و شطرنجي روبه‌رو خواهيد شد كه اصلاً مشخص نيست دقيقاً كجا را نشان مي‌دهد.

اگر مي‌خواهيد زوم دو دوربين فيلمبرداري ديجيتال را با هم مقايسه كنيد، بهتر است تنها به مقدار زوم نوري آن‌ها توجه كنيد. اين مقدار در دوربين‌هاي معمول موجود در بازار برابر 10X  يا كمتر است. هرچه اين مقدار بيشتر باشد، مي‌توانيد بدون اين كه افت كيفيت داشته باشيد، از سوژه در ابعاد بزرگ‌تري فيلمبرداري كنيد.

 نور كم = تصاوير بي‌كيفيت  ....................................................................................................................

كافي است روي اينترنت، نگاهي به چند تست فني دوربين‌هاي ديجيتال ارزان قيمت بيندازيد تا ببينيد كه چطور اين عبارت در همه آن‌ها تكرار شده است: كارايي ضعيف در نور كمِ محيط!

واقعيت اين است كه تقريباً همه دوربين‌هاي فيلمبرداري سطح متوسط در نور كم كارايي خوبي ندارند. تصاويري كه اين دوربين‌ها در نور كم مي‌گيرند، عموماً محو، تيره و پر از نويز است. برخي از دوربين‌ها داراي پرژكتورهاي كوچكي هستند كه در بالاي لنز قرار دارند و مي‌توانند محيط‌هاي كوچك را به خوبي روشن كنند.

خوشبختانه اغلب محيط‌هايي كه به نظر كاربران خانگي جالب است با همين نور روشن مي‌شوند و نيازي به نور‌هاي جانبي نيست؛ مگر اين كه بخواهند در كنار دريا در شب يا در داخل يك غار فيلمبرداري كنند. ولي استفاده از اين پرژكتور‌ها نه تنها موجب مصرف شديد باتري مي‌شود، بلكه سايه‌هاي تندي نيز ايجاد مي‌كند و تصاوير حاصل از آن چندان مناسب به نظر نمي‌رسد.

ضمناً محيط‌هاي كم نور بزرگ‌تر كه نمي‌توانند با اين نور روشن شوند استفاده از آن را محدود مي‌كنند. برخي از دوربين‌ها قابليتي را دارند كه به واسطه آن مي‌توانند در تاريكي كامل نيز فيلمبرداري كنند! البته در اينجا دوربين‌ها از روش فيلمبرداري با اشعه نامرئي مادون قرمز استفاده مي‌كنند و به همين دليل تصاوير داراي رنگ‌هايي غير‌طبيعي هستند. اين قابليت نخستين بار با نام NightShot  در دوربين‌هاي سوني عرضه شد و اين روز‌ها بسياري ديگر از سازندگان آن را در دوربين‌هاي خود قرار مي‌دهند.
LCD  بزرگ‌تر بهتر است  .......................................................................................................................

دوربين‌هاي ديجيتال داراي LCDهاي كوچك تاشويي هستند كه هم به عنوان منظره‌ياب تصوير در هنگام فيلمبرداري و هم به عنوان صفحه‌نمايش تصاوير مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اندازه LCDها از  دو اينچ تا 5/3 اينچ (اندازه قطر) متغير هستند.

در هنگام خريد به خاطر داشته باشيد كه اندازه بزرگ‌تر LCD  به معني ساده‌تر ديدن تصاوير است. معمولاً اندازه بزرگ‌ترLCD   يك معني ديگر نيز دارد و آن، قيمت بالاتر است! بنابراين اگربراي شما قيمت  فاكتور مهمي است، اندازهLCD  چندان اهميتي ندارد.
تك CCD  يا سه CCD ...........................................................................................................................

برخي از دوربين‌هاي سطح بالا به جاي يك CCD ، داراي سه CCD  يا چيپ حسگر هستند. (CCD بخشي از يك دوربين ديجيتالي است كه مي‌تواند اشعه‌هاي نور را به اطلاعات ديجيتالي تبديل كند). دوربين‌هاي ديجيتالي كه تكCCD  دارند، از همان يك حسگر براي ضبط تمام‌صحنه استفاده مي‌كنند.
 
در حالي كه دوربين‌هاي سه CCD  با استفاده از يك منشور، تصوير رسيده را به سه رنگ مجزاي قرمز، سبز و آبي تقسيم مي‌كند و هر كدام را به CCD  مخصوص به خود مي‌فرستد. با استفاده از اين روش تصاويري به مراتب با كيفيت‌تر و نيز كيفيت تصوير بالاتري حاصل مي‌شود.

صد البته دوربين‌هاي سه CCD  گران قيمتند. اما مي‌توان برخي از مدل‌هاي سه CCD  را با قيمت‌هايي در حدود 700 تا 800 هزارتومان پيدا كرد. به هر صورت، برخي از كاربران معتقدند كيفيت بالاتر تصوير در اين دوربين‌ها ارزش پرداخت هزينه بالاتر را دارد.

اما دوربين‌هاي تك CCD  هم كيفيت مناسبي دارند و براي فيلمبرداري خانگي بسيار مناسبند. بنابراين به عنوان يك كاربر خانگي نبايد فكر كنيد كه براي يك دوربين خانگي حتماً بايد كلي پول خرج كنيد.

اندازه و طراحي  ..................................................................................................................................

دوربين‌هاي فيلمبرداري ديجيتال با دو سبك طراحي مختلف ساخته مي‌شوند. آن‌ها يا افقي هستند يا عمودي. انواع افقي آن‌ها در حقيقت از نسل همان دوربين‌هاي آنالوگ بزرگ قريمي هستند كه روي دوش قرار مي‌گرفتند. اين دوربين‌ها معمولاً داراي دستگيره‌اي در سمت راست بدنه خود هستند. تقريباً در تمام موارد، دوربين‌هاي افقي بزرگ داراي قابليت‌هاي پيشرفته‌اي هستند و براي كارهاي حرفه‌اي استفاده مي‌شوند.

نوع دوم دوربين‌هايي هستند كه جهت‌گيري بدنه آن‌ها به صورت عمودي است. دستگيره پارچه‌اي يا پلاستيكي اين دوربين‌ها در دست راست قرار مي‌گيرد و معمولاً لنز در منتهي‌اليه بالاي آن‌ها گنجانده شده است. اين دوربين‌ها را مي‌توان به سادگي حمل كرد. به همين دليل، براي فيلمبرداري در سفر بسيار مناسبند. يك مدل از اين دوربين‌ها را مي‌توانيد در فيلم جالب تعطيلات مستر بين ببينيد!

وزن دوربين‌هاي مذكور از كمتر از نيم كيلوگرم در دوربين‌هاي
MicroDV تا 5/‌‌1 كيلوگرم در دوربين‌هاي افقي حرفه‌اي متفاوت است. در هنگام خريد حتماً به وزن اين دوربين‌ها دقت كنيد و هميشه به خاطر داشته باشيد كه در هر حال مجبوريد با يك دست وزن آن را تحمل كنيد. بنابراين هرچه سبك‌تر بهتر!
 
 
منبع:نشریه عصرشبکه
 

 

 

ايميل شما:
ايميل دوستتان:

 
 

 

 
 



Copyright © www.centralservice.ir. All right reserved.